Denne siden vil installere flere Mupen64Plus komponenter og programtillegg, samt et kommandolinjegrensesnitt som en absolutt nødvendighet. Hvis du ikke ønsker å installere et grafisk grensesnitt, vil denne siden gi deg alle delene av Mupen64Plus du trenger.
Dette kan ta litt tid å bygge. Gjør gjerne noe annet mens dette bygges.
Nedlasting (HTTP): https://github.com/mupen64plus/
FreeType2, GLU, libpng, OpenGL (libglvnd eller Mesa; Mesa's GL is not supported), SDL2, og Vulkan-Loader
hicolor-icon-theme,
libsamplerate, minizip from zlib-1.3.1 (for
.zip
extraction support), NASM,
opencv,
SDL2_net-2.2.0, og Speex
Lag først en liste over filer som skal lastes ned:
cat > m64plus-list << "EOF"
mupen64plus-core/releases/download/2.6.0/mupen64plus-core-src-2.6.0.tar.gz
mupen64plus-input-sdl/releases/download/2.6.0/mupen64plus-input-sdl-src-2.6.0.tar.gz
mupen64plus-audio-sdl/releases/download/2.6.0/mupen64plus-audio-sdl-src-2.6.0.tar.gz
mupen64plus-rsp-hle/releases/download/2.6.0/mupen64plus-rsp-hle-src-2.6.0.tar.gz
mupen64plus-video-rice/releases/download/2.6.0/mupen64plus-video-rice-src-2.6.0.tar.gz
mupen64plus-ui-console/releases/download/2.6.0/mupen64plus-ui-console-src-2.6.0.tar.gz
EOF
For å laste ned de nødvendige filene ved hjelp av Wget, bruk følgende kommandoer:
mkdir m64plus && cd m64plus && grep -v '^#' ../m64plus-list | wget -i- -c \ -B https://github.com/mupen64plus/ && wget https://github.com/gonetz/GLideN64/archive/0ab1c5b819c96353a8571d8d5c324cc0cf0ff9f2.tar.gz \ -O GLideN64-0ab1c5b819c96353a8571d8d5c324cc0cf0ff9f2.tar.gz
Når du installerer flere pakker i et skript, må installasjonen gjøres som root bruker. Det finnes tre generelle alternativer som kan brukes til å gjøre dette:
Kjør hele skriptet som root bruker (ikke anbefalt).
Bruk sudo kommandoen fra sudo pakken.
Use su -c "command arguments" (anførselstegn kreves) som vil be om root passordet for hver iterasjon av løkken.
En måte å håndtere denne situasjonen på er å lage en kort bash funksjon som automatisk velger riktig metode. Når kommandoen er satt i miljøet, trenger den ikke å settes på nytt.
as_root() { if [ $EUID = 0 ]; then $* elif [ -x /usr/bin/sudo ]; then sudo $* else su -c \\"$*\\" fi } export -f as_root
Deretter starter du et underskall som avsluttes ved feil:
bash -e
Installer alle pakkene ved å kjøre følgende kommandoer:
for package in $(grep -v '^#' ../m64plus-list) do package=$(basename "$package") packagedir=${package%.tar.?z*} echo "Building $packagedir" tar -xf $package pushd "$packagedir"/projects/unix make PREFIX=/usr NETPLAY=1 all as_root make PREFIX=/usr install popd rm -rf $packagedir as_root /sbin/ldconfig done tar -xf GLideN64-0ab1c5b819c96353a8571d8d5c324cc0cf0ff9f2.tar.gz pushd GLideN64-0ab1c5b819c96353a8571d8d5c324cc0cf0ff9f2/projects/cmake cmake -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr \ -D GL_PROFILE=On \ -D MUPENPLUSAPI=On \ -D USE_SYSTEM_LIBS=On \ -G Ninja ../../src ninja as_root ninja install as_root /sbin/ldconfig popd
Til slutt, avslutt skallet som ble startet tidligere:
exit
NETPLAY=1
: Dette aktiverer
støtte for nettspill, som lar deg spille med andre på nett. Utelat
dette hvis du ikke har installert. SDL2_net-2.2.0.
-D GL_PROFILE=On
: Dette
slår på OpenGL profileringen i GLideN64 programtillegget.
-D MUPENPLUSAPI=On
: Denne
parameteren tvinger byggesystemet til å bygge Mupen64Plus versjonen
av GLideN64 programtillegget.
-D USE_SYSTEM_LIBS=On
:
Denne parameteren tvinger byggesystemet å bruke de
systeminstallerte avhengighetene til GLideN64 programtillegget.
Fra dette punktet har du et par alternativer for hvordan du kan samhandle med Mupen64Plus. Du kan enten bruke mupen64plus, som er Mupen64Plus kommandolinjegrensesnitt, eller du kan bruke et grafisk grensesnitt som mupen64plus-ui-python. Grafiske grensesnitt har generelt mange funksjoner i tillegg til at de er mer brukervennlige. Det finnes også Mupen64Plus lanseringsprogramvare, som i stedet for å bruke de systeminstallerte Mupen64Plus komponentene, bruker sine egne interne komponenter/forks. En god launcher er RMG, kjent for å være enkel å bruke og sette opp, men har flere og strengere avhengigheter. mupen64plus applikasjonen kan fungere like bra, Resten av denne delen vil dekke mupen64plus programmet.
Du kan velge hvilke programtillegg du vil bruke, og det finnes
ulike typer programtillegg. Vanligvis vil navnet på
programtillegget du oppgir være mupen64plus-
. <TYPE>
-<NAME>
<TYPE>
kan enten være
audio
, input
, rsp
, eller
video
.
For audio
, bruk --audio mupen64plus-audio-
.
<NAME>
For input
, bruk --input mupen64plus-input-
.
<NAME>
For rsp
, bruk --rsp mupen64plus-rsp-
.
<NAME>
For video
, bruk --gfx mupen64plus-video-
.
<NAME>
Du finner listen over installerte programtillegg i «Innhold».
Etter at du har sendt inn de ønskede programtilleggene én gang, vil programmet gjøre disse programtilleggene til standard og vil bli brukt for hver kjøring av programmet etter det. Det anbefales å sende det du ønsker til programmet ved første kjøring, avslutte programmet, konfigurere programtilleggene og deretter begynne å emulere ROM-ene du ønsker.
Hvis du planlegger å bare bruke mupen64plus,
kommandolinjegrensesnittet til Mupen64Plus, må du konfigurere
alternativene manuelt. Du kan generere en standard
konfigurasjonsfil ved å kjøre mupen64plus én gang. Den vil
stable alle standardkonfigurasjonsfilene fra /usr/share/mupen64plus
inn i ~/.config/mupen64plus/mupen64plus.cfg
. Den vil
automatisk stable konfigurasjonsfiler fra programtilleggene den
velger hvis du ikke har angitt hvilke programtillegg du vil bruke
til mupen64plus.
Hvis du vil bruke et annet programtillegg, send
programtilleggnavnet til kommandoen, så vil programmet dumpe de
nye standardinnstillingene til konfigurasjonsfilen hvis
programtillegg delen ikke allerede er der.
Å kartlegge kontrolleren din er den vanskeligste delen, men det
blir mye enklere hvis du bruker jstest-sdl-710687. Først kobler du til
kontrolleren din og starter jstest-sdl -l
. Du bør se en kontroller
oppført, kanskje flere oppføringer. I tilfelle det er to
oppføringer for én kontroller, og en av dem på slutten sier
(IMU)
, du vil velge
kontrolleren som ikke har (IMU)
på slutten av navnet. Hver
oppføring vil ha et joysticknummer. Hvis du bare har én
kontroller tilkoblet, bør den være 0
. Når du har bestemt deg for hvilket JS
nummer du skal teste, kjør jstest-sdl -t
. Du skal nå
komme opp til en skjerm med lister over akser, knapper, hatter og
baller, og avhengig av kvaliteten på stikkene, kan det hende at
akselistene allerede beveger seg litt.
<JS>
Nå kan du redigere ~/.config/mupen64plus/mupen64plus.cfg
i
[Input-SDL-Control1]
seksjon
for den første kontrolleren. Sørg for mode
er lik 0
slik at du kan binde mappingene riktig.
Rediger nå hvert felt til det som samsvarer med kontrollerens
inndataskjema som vises i jstest-sdl. Når du føler deg
trygg på mappingene, lagrer du filen og tester inngangene ved å
kjøre en ROM. Hvis alt gikk bra, skal mappingene fungere. Du må
kanskje redigere dødsonene, men forhåpentligvis skal
standardverdien fungere for deg.
Hvis du har som mål å bruke et grafisk grensesnitt, vil manuell konfigurasjon forhåpentligvis ikke være nødvendig. De fleste grafiske grensesnitt vil håndtere konfigurasjonen for deg via det grafiske brukergrensesnittet.