Introduksjon til SDL2
Simple DirectMedia Layer versjon 2 (forkortet SDL2) er et bibliotek
på tvers av plattformer som er utformet for å gjøre det enkelt å
skrive multimedieprogramvare, for eksempel spill og emulatorer.
Notat
Hvis du vil, kan du i stedet installere SDL3 og
sdl2-compat
som passende erstatninger for denne pakken. Wine og ffplay fra FFmpeg er kjent for
å fungere med sdl2-compat.
Notat
Dette kan ta litt tid å bygge. Gjør gjerne noe annet mens dette
bygges.
SDL2 Avhengigheter
Anbefalt
libxkbcommon-1.11.0, Wayland-Protocols-1.45, og Xorg Biblioteker (Hvis disse ikke er til
stede, bygges ikke de tilsvarende modulene)
Valgfri
alsa-lib-1.2.14,
ibus,
libsamplerate,
nasm,
pipewire, PulseAudio-17.0, en vindusbehandler
eller et skrivebordsmiljø, DirectFB,
fcitx, jack, og sndio
Installasjon av SDL2
Installer SDL2 ved å kjøre følgende kommandoer:
./configure --prefix=/usr &&
make
Nå, som root
bruker:
make install &&
rm -v /usr/lib/libSDL2*.a
lib32 Installasjon av SDL2
Installer lib32-SDL2 ved å kjøre følgende kommandoer:
make distclean &&
CC="gcc -m32" CXX="g++ -m32" \
PKG_CONFIG_PATH=/usr/lib32/pkgconfig \
./configure --prefix=/usr \
--libdir=/usr/lib32 \
--host=i686-pc-linux-gnu &&
make
Nå, som root
bruker:
make DESTDIR=$PWD/DESTDIR install &&
rm -v DESTDIR/usr/lib32/libSDL2*.a &&
cp -vr DESTDIR/usr/lib32/* /usr/lib32 &&
rm -rf DESTDIR &&
ldconfig
Parameterforklaringer
Notat
Kjør ./configure
--help for en fullstendig liste over
alternativer.
rm -v
/usr/lib/libSDL2*.a: Normalt sett kan statiske
biblioteker deaktiveres med --disable-static
alternativ til configure, men det
ødelegger byggingen i denne pakken.
--disable-alsa-shared
: Denne bryteren
deaktiverer dynamisk lasting av delte ALSA biblioteker.
--disable-sdl-dlopen
: Denne bryteren
deaktiverer bruk av dlopen for lasting av delte objekter. Dynamisk
lasting av bildebiblioteker som libpng underveis fungerer ikke.
--disable-x11-shared
: Denne bryteren
deaktiverer dynamisk lasting av delte X11 biblioteker.
Innhold
Installert Program:
sdl2-config
Installert Bibliotek:
libSDL2
Installerte Mapper:
/usr/include/SDL2 og
/usr/lib/cmake/SDL2
Korte Beskrivelser
sdl2-config
|
bestemmer kompilerings og lenker flaggene som skal brukes
til å kompilere og lenke programmer som bruker
libSDL2
|
libSDL2
|
inneholder funksjoner som gir lavnivåtilgang til lyd,
tastatur, mus, joystick, 3D-maskinvare via OpenGL og
2D-rammebuffer på tvers av flere plattformer
|