sdl2-compat-2.32.56

Introduksjon til sdl2-compat

Simple DirectMedia Layer versjon 2 (forkortet SDL2) er et bibliotek på tvers av plattformer som er utformet for å gjøre det enkelt å skrive multimedieprogramvare, for eksempel spill og emulatorer. Denne pakken er et kompatibilitetslag og bruker SDL3-3.2.24 under panseret. Den gir støtte for pakker som bruker SDL2 og ikke har byttet til SDL3 ennå.

sdl2-compat Avhengigheter

Påkrevd

CMake og SDL3-3.2.24

Installasjon av sdl2-compat

Installer sdl2-compat ved å kjøre følgende kommandoer:

mkdir build &&
cd    build &&

cmake -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr   \
      -D CMAKE_BUILD_TYPE=Release    \
      -D CMAKE_SKIP_INSTALL_RPATH=ON \
      -D SDL2COMPAT_STATIC=OFF       \
      -D SDL2COMPAT_TESTS=OFF        \
      -W no-dev -G Ninja ..         &&

ninja

Nå, som root bruker:

ninja install &&
rm -vf /usr/lib/libSDL2_test.a

Hvis du vil bygge testene, utsted følgende kommandoer:

mkdir ../build-tests &&
cd    ../build-tests &&

cmake -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr   \
      -D CMAKE_BUILD_TYPE=Release    \
      -D CMAKE_SKIP_INSTALL_RPATH=ON \
      -D SDL2COMPAT_INSTALL_TESTS=ON \
      -D SDL2COMPAT_STATIC=OFF       \
      -D SDL2COMPAT_TESTS=ON         \
      -W no-dev -G Ninja ..         &&

ninja &&
DESTDIR=$PWD/TESTS ninja install

Nå vil du kunne kjøre testene i TESTS/usr/libexec/installed-tests/SDL2_compat. Du må kjøre testene individuelt. Noen av dem må kanskje avsluttes manuelt, og lyden må fungere slik at du kan høre fra standard lydutgang. Sørg for at sdl2-compat er installert før du kjører testene, eller bruk LD_PRELOAD variable to preload libSDL2.so fra ../build for hver test.

lib32 Installasjon av sdl2-compat

Installer lib32-sdl2-compat ved å kjøre følgende kommandoer:

cd ../                   &&
rm -rf build build-tests &&
mkdir  build             &&
cd     build             &&

CC="gcc -m32" CXX="g++ -m32"         \
PKG_CONFIG_PATH=/usr/lib32/pkgconfig \
cmake -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr   \
      -D CMAKE_INSTALL_LIBDIR=lib32  \
      -D CMAKE_BUILD_TYPE=Release    \
      -D CMAKE_SKIP_INSTALL_RPATH=ON \
      -D SDL2COMPAT_STATIC=OFF       \
      -D SDL2COMPAT_TESTS=OFF        \
      -W no-dev -G Ninja ..         &&

ninja

Nå, som root bruker:

DESTDIR=$PWD/DESTDIR ninja install      &&
rm -vf DESTDIR/usr/lib32/libSDL2_test.a &&
cp -vr DESTDIR/usr/lib32/* /usr/lib32   &&
rm -rf DESTDIR                          &&
ldconfig

Parameterforklaringer

-D CMAKE_SKIP_INSTALL_RPATH=ON: Denne bryteren gjør at cmake fjerner hardkodede biblioteksøk stier (rpath) når du installerer en binær kjørbar fil eller et delt bibliotek. Denne pakken trenger ikke rpath når den er installert på standard plassering, og rpath kan noen ganger forårsake uønskede effekter eller til og med sikkerhetsproblemer.

-D SDL2COMPAT_STATIC=OFF: Denne parameteren deaktiverer bygging av statiske biblioteker.

-D SDL2COMPAT_TESTS=OFF: Denne parameteren deaktiverer bygging av testene.

rm -vf /usr/lib/libSDL2_test.a: Denne kommandoen fjerner et ubrukelig statisk bibliotek.

Innhold

Installert Program: sdl2-config
Installert Bibliotek: libSDL2
Installerte Mapper: /usr/include/SDL2 og /usr/lib/cmake/SDL2

Korte Beskrivelser

sdl2-config

bestemmer kompilering og lenker flaggene som skal brukes til å kompilere og lenke programmer som bruker libSDL2

libSDL2

inneholder funksjoner som gir lavnivåtilgang til lyd, tastatur, mus, joystick, 3D-maskinvare via OpenGL og 2D-rammebuffer på tvers av flere plattformer