Den primære målarkitekturene til LFS er AMD/Intel x86 (32-bit) og x86_64 (64-bit) CPUer. På den annen side er instruksjonene i denne boken også kjent for å fungere, med noen modifikasjoner, med Power PC og ARM CPUer. Hovedforutsetningen for å bygge et system som bruker en av disse CPUene, i i tillegg til de på neste side, er et eksisterende Linux-system som f.eks tidligere LFS installasjon, Ubuntu, Red Hat/Fedora, SuSE eller annen distribusjon som retter seg mot arkitekturen du har. Vær også oppmerksom på at en 32-bit distribusjon kan installeres og brukes som et vertssystem på en 64-bit AMD/Intel datamaskin.
Gevinsten ved å bygge på et 64-bitssystem sammenlignet med et 32-bits system er minimal. For eksempel, i en testbygging av LFS-9.1 på et Core i7-4790 CPU-basert system, ved bruk av 4 kjerner ble følgende statistikk målt:
Arkitektur Byggetid Byggestørrelse
32-bit 239.9 minutter 3.6 GB
64-bit 233.2 minutter 4.4 GB
Som du kan se, på den samme maskinvaren, er 64-bits bygg bare 3% raskere og er 22 % større enn 32-bits bygg. Hvis du planlegger å bruke LFS som en LAMP server, eller en brannmur, kan en 32-bits CPU stort sett være tilstrekkelig. På den andre siden, trenger flere pakker i BLFS nå mer enn 4 GB RAM for å bygges og/eller å kjøre, slik at hvis du planlegger å bruke LFS som skrivebord, så anbefaler LFS forfatterne å bygge på et 64-bitssystem.
Standard 64-bits bygg som et resultat av LFS regnes som et “rent” 64-bits system. Det vil si at den bare støtter 64-biters kjørbare filer . Å bygge et “flerarkitekturs” system krever kompilering av mange applikasjoner to ganger, én gang for et 32-bitssystem og én gang for et 64-bitssystem. Dette støttes ikke direkte i LFS fordi det ville forstyrre pedagogisk mål om å gi instruksjonene som trengs for et enkelt grunnleggende Linux-system. Noen LFS/BLFS-redaktører opprettholder en forgrening av LFS for flerarkitektur, som er tilgjengelig på https://www.linuxfromscratch.org/~thomas/multilib/index.html. Men det er et avansert tema.