VKD3D-Proton pakken inneholder DLL filer som konverterer Direct3D 12-kall til Vulkan. Som standard i Wine, Direct3D 12 kall konverteres også til Vulkan; denne pakken gjør imidlertid mer aggressive optimaliseringer rettet mot spilling og erstatter standardimplementeringen som tilbys av Wine, VKD3D.
DXVK-2.7 (for
dxgi
og konfigurasjonsdelen),
MinGW-w64-GCC-15.2.0 (kompilert med
POSIX trådstøtte), Vulkan-SDK-1.4.321.0, og Wine-10.13
Denne pakken er avhengig av undermoduler, og flere av dem må lastes ned. Lag en liste over nødvendige tarballene som skal lastes ned.:
cat > vkd3d-proton-2.14.1-list << "EOF"
HansKristian-Work/vkd3d-proton/archive/v2.14.1/vkd3d-proton-2.14.1.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Headers/archive/2b2e05e088841c63c0b6fd4c9fb380d8688738d3.tar.gz
KhronosGroup/Vulkan-Headers/archive/75ad707a587e1469fb53a901b9b68fe9f6fbc11f.tar.gz
HansKristian-Work/dxil-spirv/archive/47f8b0d6bba72431e89e896ac6c902309e0cf09b.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Cross/archive/68300dc07ac3dc592dbbdb87e02d5180f984ad12.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Headers/archive/3f17b2af6784bfa2c5aa5dbb8e0e74a607dd8b3b.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Tools/archive/4d2f0b40bfe290dea6c6904dafdf7fd8328ba346.tar.gz
EOF
Last ned tarballene ved bruk av Wget-1.25.0:
mkdir vkd3d-proton && cd vkd3d-proton && grep -v '^#' ../vkd3d-proton-2.14.1-list | wget -i- -c \ -B https://github.com/
Pakk ut alle tarballene:
for i in *.tar.?z*; do echo "Extracting $i..." tar -xf $i done
Nå som tarballene er pakket ut, må undermodulene flyttes på plass. Gjør det nå:
mv -T SPIRV-Headers-2b2e05e088841c63c0b6fd4c9fb380d8688738d3 \ vkd3d-proton-2.14.1/khronos/SPIRV-Headers && mv -T Vulkan-Headers-* \ vkd3d-proton-2.14.1/khronos/Vulkan-Headers && mv -T dxil-spirv-* \ vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv && mv -T SPIRV-Cross-* \ vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv/third_party/SPIRV-Cross && mv -T SPIRV-Headers-3f17b2af6784bfa2c5aa5dbb8e0e74a607dd8b3b \ vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv/third_party/spirv-headers && mv -T SPIRV-Tools-* \ vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv/third_party/SPIRV-Tools
Gå inn i vkd3d-proton-2.14.1
mappen:
cd vkd3d-proton-2.14.1
Rett generering av en ødelagt versjon som oppretter en ødelagt deklarasjonsfil under kompilering:
sed "165s/.*/ command : \['echo', '0'\],/" \ -i meson.build
Hvis du bruker multilib, er det opp til deg om du vil installere 32-biters DLL filer fra denne pakken. Direct3D 12 ble utgitt i midten av 2015, så det er færre 32-biters D3D12 applikasjoner enn 64-biters. Hvis du ønsker å være på den sikre siden, vil det være lurt å installere 32-biters DLL filer også.
Installer 64-bit VKD3D-Proton ved å kjøre følgende kommandoer:
mkdir build-win64 && cd build-win64 && meson setup .. --cross-file=../build-win64.txt \ --buildtype=release \ --prefix=$PWD/DESTDIR && ninja
Nå som root
bruker:
ninja install && cd .. && mkdir -pv /usr/lib/vkd3d-proton/win64 && install -vDm644 build-win64/DESTDIR/bin/*.dll \ /usr/lib/vkd3d-proton/win64
Installer 32-bit VKD3D-Proton ved å kjøre følgende kommandoer:
mkdir build-win32 && cd build-win32 && meson setup .. --cross-file ../build-win32.txt \ --buildtype=release \ --prefix=$PWD/DESTDIR && ninja
Nå som root
bruker:
ninja install && cd .. && mkdir -pv /usr/lib/vkd3d-proton/win32 && install -vDm644 build-win32/DESTDIR/bin/*.dll \ /usr/lib/vkd3d-proton/win32
Selv om VKD3D-Proton DLL filene er installert, er de ennå ikke i Wine prefikset. Lag symbolske lenker slik at de kan finnes av Wine, samtidig som det er mulig å oppdatere denne pakken uten å måtte kopiere alt på nytt. I tillegg til dette må registeret oppdateres for å bruke de nye DLL-ene. Gjør dette for hver arkitektur du har installert.
For 64-bit:
for DLL_FILE in /usr/lib/vkd3d-proton/win64/*.dll; do ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/system32/$(basename $DLL_FILE) && DLL_FILE=$(basename $DLL_FILE | sed s/.dll//g) && wine reg add \ 'HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\DllOverrides' \ /v "$DLL_FILE" /d native /f done
For 32-bit:
for DLL_FILE in /usr/lib/vkd3d-proton/win32/*.dll; do if [ ! -d ~/.wine/drive_c/windows/syswow64 ]; then ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/system32/$(basename $DLL_FILE) else ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/syswow64/$(basename $DLL_FILE) fi DLL_FILE=$(basename $DLL_FILE | sed s/.dll//g) && wine reg add \ 'HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\DllOverrides' \ /v "$DLL_FILE" /d native /f done
Undersøk meson_options.txt
eller
meson.options
for en fullstendig
liste over alternativer.
git checkout v2.14.1: Denne kommandoen bytter til en stabil utgivelse i commit historikken.
--cross-file=../build-win{32,64}.txt
:
Denne parameteren endrer hvilken Win arkitektur det skal bygges
for.
--buildtype=release
:
Spesifiser en byggetype som er egnet for stabile utgivelser av
pakken, da standardtypen kan produsere uoptimaliserte binærfiler.
wine reg add ...: Denne kommandoen overstyrer registeret slik at Wine vil bruke de nye DLL filene i stedet for de gamle.