Trenger jeg Multilib?

Nå som du har en idé om hva multilib er, er det på tide å bestemme om du vil aktivere den støtten eller ikke. Avhengig av omstendighetene kan det være nødvendig.

Steam

De fleste spillere ville ikke vite dette med mindre de presser grensene for spillene de spiller, men mange spill på Steam er 32-bit. Noen spill mottar ikke lenger oppdateringer, mens noen fortsatt oppdateres, men fortsatt er 32-bit den dag i dag.

Ikke bare er mange spill 32-bit, men Steam selv krever at du har 32-bit biblioteker. Hvis 32-bit bibliotekene ikke er på systemet, vil Steam avslutte og si at de trenger et bibliotek som libc.so.6. Du trenger muligheten til å kjøre 32-bits applikasjoner samt alle nødvendige biblioteker som er beskrevet i kapittel 3.

Wine

I motsetning til Steam krever ikke Wine at du har 32-bits biblioteker eller verktøykjeden i686-w64-mingw32. For å få multilib støtte i Wine, må det dessuten kompileres to ganger: en w64-bygg og en w32 med w64-bygg. Det ble imidlertid diskutert tidligere i Steam seksjonen at mange spill er 32-bit og ikke lenger vedlikeholdes, eller det vil ta en stund å bytte til 64-bit. Dette er tilfelle med Windows applikasjoner også. Dette betyr at hvis du gjør en 64-bit bygg, vil kompatibiliteten for alle disse 32-bits applikasjonene gå tapt.

En Wine WoW64 (kan kjøre 32-biters og 64-biters applikasjoner) er anbefalt. Du kan imidlertid hoppe over lib32- og i686 instruksjonene for å få en ren w64 Wine installasjon.