DXVK-2.7

Introduksjon til DXVK

DXVK pakken inneholder DLL filer som konverterer Direct3D 8-11 kall til Vulkan. Som standard i Wine, Direct3D 8-11 kall konverteres til OpenGL kall på en dårlig måte, noe som fører til dårlig ytelse. Derfor installerer mange denne pakken.

[Notat]

Notat

Dette kan ta litt tid å bygge. Gjør gjerne noe annet mens dette bygges.

DXVK Avhengigheter

Påkrevd

MinGW-w64-GCC-15.2.0 (kompilert med POSIX trådstøtte), Vulkan-SDK-1.4.321.0, og Wine-10.13

Laste ned DXVK

Denne pakken er avhengig av undermoduler, og flere av dem må lastes ned. Lag en liste over nødvendige tar filer som skal lastes ned:

cat > dxvk-2.7-list << "EOF"
doitsujin/dxvk/archive/v2.7/dxvk-2.7.tar.gz
doitsujin/libdisplay-info/archive/275e6459c7ab1ddd4b125f28d0440716e4888078.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Headers/archive/8b246ff75c6615ba4532fe4fde20f1be090c3764.tar.gz
KhronosGroup/Vulkan-Headers/archive/234c4b7370a8ea3239a214c9e871e4b17c89f4ab.tar.gz
EOF

Last ned tarballene ved å bruke Wget-1.25.0:

mkdir dxvk &&
cd    dxvk &&
grep -v '^#' ../dxvk-2.7-list | wget -i- -c \
    -B https://github.com/

Installasjon av DXVK

Pakk ut alle tarballene:

for i in *.tar.?z*; do
  echo "Extracting $i..."
  tar -xf $i
done

Nå som tarballene er pakket ut, må undermodulene flyttes på plass. Gjør det nå:

mv -T libdisplay-info-*                       \
      dxvk-2.7/subprojects/libdisplay-info &&
mv -T SPIRV-Headers-*                         \
      dxvk-2.7/include/spirv               &&
mv -T Vulkan-Headers-*                        \
      dxvk-2.7/include/vulkan

Gå inn i dxvk-2.7 mappen:

cd dxvk-2.7
[Notat]

Notat

Hvis du bruker multilib, anbefales det å installere 32-bit sammen med 64-bit DXVK siden det finnes mange 32-biters Direct3D applikasjoner.

64-bit Installasjon

Installer 64-bit DXVK ved å kjøre følgende kommandoer:

mkdir build-win64 &&
cd    build-win64 &&

meson setup .. --cross-file=../build-win64.txt \
               --buildtype=release             \
               --prefix=$PWD/DESTDIR &&

ninja

Nå som root bruker:

ninja install &&
cd ..         &&

mkdir   -pv     /usr/lib/dxvk/win64 &&
install -vDm644 build-win64/DESTDIR/bin/*.dll \
                /usr/lib/dxvk/win64

32-bit Installasjon

Installer 32-bit DXVK ved å kjøre følgende kommandoer:

mkdir build-win32 &&
cd    build-win32 &&

meson setup .. --cross-file ../build-win32.txt \
               --buildtype=release             \
               --prefix=$PWD/DESTDIR &&

ninja

Nå som root bruker:

ninja install &&
cd ..         &&

mkdir   -pv     /usr/lib/dxvk/win32 &&
install -vDm644 build-win32/DESTDIR/bin/*.dll \
                /usr/lib/dxvk/win32

Sette opp DXVK

[Notat]

Notat

Denne delen krever et kjørende grafisk miljø. Hvis du ikke er klar ennå, kan du hoppe over denne delen og gå tilbake når du er i et grafisk miljø.

Først, opprett Wine prefiks hvis det ikke allerede er opprettet:

WINEPREFIX=~/.wine wineboot -u
[Notat]

Notat

wineboot kan rapportere en feil i utdataene, men dette er normalt og hyppig. Vanligvis er disse feilene ikke fatale, og du trenger vanligvis ikke å bekymre deg for dem. Wine er veldig detaljert.

Selv om DXVK DLL filene er installert, er de ennå ikke i Wine prefiks. Lag symbolske lenker slik at de kan finnes av Wine, samtidig som det er mulig å oppdatere denne pakken uten å måtte kopiere alt på nytt. I tillegg til dette må registeret oppdateres for å bruke de nye DLL-ene. Gjør dette for hver arkitektur du har installert.

64-bit Oppsett

For 64-bit:

for DLL_FILE in /usr/lib/dxvk/win64/*.dll; do
    ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/system32/$(basename $DLL_FILE) &&
    DLL_FILE=$(basename $DLL_FILE | sed s/.dll//g) &&
    wine reg add \
        'HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\DllOverrides' \
        /v "$DLL_FILE" /d native /f
done

32-bit Oppsett

For 32-bit:

for DLL_FILE in /usr/lib/dxvk/win32/*.dll; do
    if [ ! -d ~/.wine/drive_c/windows/syswow64 ]; then
        ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/system32/$(basename $DLL_FILE)
    else
        ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/syswow64/$(basename $DLL_FILE)
    fi
    DLL_FILE=$(basename $DLL_FILE | sed s/.dll//g) &&
    wine reg add \
        'HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\DllOverrides' \
        /v "$DLL_FILE" /d native /f
done

Parameterforklaringer

[Notat]

Notat

Undersøk meson_options.txt eller meson.options for en fullstendig liste over alternativer.

git checkout v2.7: Denne kommandoen bytter til en stabil utgivelse i commit historikken.

--cross-file=../build-win{32,64}.txt: Denne parameteren endrer hvilken Win arkitektur det skal bygges for.

--buildtype=release: Spesifiser en byggetype som er egnet for stabile utgivelser av pakken, da standardtypen kan produsere uoptimaliserte binærfiler.

WINEPREFIX=~/.wine wineboot -u: Denne kommandoen oppretter en Wine prefiks og kopierer eventuelle manglende filer til det. Det vil ikke tilbakestille et eksisterende prefiks.

wine reg add ...: Denne kommandoen overstyrer registeret slik at Wine vil bruke de nye DLL filene i stedet for de gamle.

Innhold

Installerte Programmer: Ingen
Installerte Biblioteker: d3d10core, d3d11, d3d8, d3d9, and dxgi (alle DLL-er)
Installerte Mapper: /usr/lib/dxvk/{win32,win64}

Korte Beskrivelser

d3d10core

konverterer Direct3D 10 kall til Vulkan

d3d11

konverterer Direct3D 11 kall til Vulkan

d3d8

konverterer Direct3D 8 kall til Vulkan

d3d9

konverterer Direct3D 9 kall til Vulkan

dxgi

håndterer Direct3D grafikkinfrastrukturen