libvdpau-va-gl pakken inneholder et bibliotek som implementerer VDPAU biblioteket. Libvdpau_va_gl bruker OpenGL under panseret for å akselerere tegning og skalering, og VA-API (hvis tilgjengelig) for å akselerere videodekoding. Foreløpig er VA-API tilgjengelig på noen Intel brikker og på noen AMD videokort ved hjelp av libvdpau driveren.
CMake-4.1.0, libvdpau-1.5, libva-2.22.0, og OpenGL (libglvnd-1.7.0 eller Mesa-25.1.8)
Installer libvdpau-va-gl ved å kjøre følgende kommandoer:
mkdir build && cd build && cmake -D CMAKE_BUILD_TYPE=Release \ -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr \ -D CMAKE_POLICY_VERSION_MINIMUM=3.5 \ -W no-dev .. && make
Nå, som root
bruker:
make install
Installer lib32-libvdpau-va-gl ved å kjøre følgende kommandoer:
rm -rf * && CC="gcc -m32" CXX="g++ -m32" \ PKG_CONFIG_PATH=/usr/lib32/pkgconfig \ cmake -D CMAKE_BUILD_TYPE=Release \ -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr \ -D CMAKE_POLICY_VERSION_MINIMUM=3.5 \ -W no-dev .. && make
Nå, som root
bruker:
make DESTDIR=$PWD/DESTDIR install && cp -vr DESTDIR/usr/lib/* /usr/lib32 && rm -rf DESTDIR && ldconfig
For en fullstendig liste over alternativer og verdier, sørg for at du er i en byggemappe, og kjør deretter cmake -LAH ...
For å tillate libvdpau å finne libvdpau-va-gl, sett en
miljøvariabel som root
bruker:
export VDPAU_DRIVER=va_gl && echo "export VDPAU_DRIVER=va_gl" >> /etc/profile.d/xorg.sh