Hva er Gaming Linux From Scratch?
Gaming Linux From Scratch, som er basert på BLFS boken, hjelper deg med å installere støtteprogramvare for spill, som Steam eller Wine, på et nytt x86_64 LFS system.
Denne prosessen kan være ganske komplisert. Når det gjelder spilling, er Steam det mest populære valget. På Linux er Steam i seg selv en 32-bit binærfil som ikke kan kompileres på grunn av manglende kildekode. Det betyr at du må emulere den på en x86_64 CPU.
Det neste alternativet er Wine. Det lar deg kjøre all Windows programvare, som spill, uten behov for spesialiserte startere. Det er nyttig utover spill. Et mulig bruksområde er å bruke Windows versjonen av en pakke via Wine hvis Linux versjonen ikke fungerer eller har et merkbart problem som forstyrrer arbeidsflyten din.
I begge tilfeller er det beste å installere 32-bits programvare for kompatibilitet med 32-bits programvare. Mange spill er fortsatt 32-bits. Selv om du planlegger å bare bruke Wine, som kan kompileres for bare 64-bits hvis du ønsker det, er mye Windows programvare bare 32-bits.
MLFS er en sterkt anbefalt forutsetning for denne boken. Det anbefales for Wine og kreves for Steam. MLFS med m32 utvidelser eller MLFS Systemd med m32 utvidelser er det anbefalte valget for å spare diskbruk og byggetid. x32-bit er for tiden ikke særlig nyttig for Steam eller Wine.
Hvorfor skulle jeg ønske meg et GLFS system?
Installasjon av binær programvare på et LFS system er et kontroversielt tema i LFS fellesskapet. Imidlertid ønsker mange fortsatt å spille spill og bruke Windows programvare på sitt nye LFS system. GLFS viser hvordan du går frem slik at LFS systemet ditt kan være en levedyktig spillplattform. Hvis du ikke bryr deg om spilling, er denne boken sannsynligvis ikke noe for deg, men den tilbyr fortsatt instruksjoner om hvordan du installerer visse pakker for 32-bit på 64-bit. Den tilbyr også instruksjoner om hvordan du installerer Wine, som du kanskje fortsatt vil bruke.
Hva kan jeg gjøre med GLFS systemet?
Du vil kunne bruke Steam, spille populære spill med Vulkan og OpenGL, bruke AMDGPU PRO driverne om ønskelig, og kjøre Windows programvare via Wine.
Les på nett
Du kan lese SysV versjonen her. og SystemD versjonen her. Boken er rullende utgivelse, som MLFS.
Takk til
Rahul Chandra, Thomas Trepl, Xi Ruoyao, og GLFS bidragsytere