glslc programmet er Googles kommandolinje kompilator for OpenGL Shading Language/High Level Shading Language (GLSL/HLSL) til Standard Portable Intermediate Representation (SPIR-V).
Utviklingsversjoner av BLFS kan kanskje ikke bygge eller kjøre noen pakker riktig hvis LFS eller avhengigheter har blitt oppdatert siden de siste stabile versjonene av bøkene.
Nedlasting (HTTP): https://github.com/google/shaderc/archive/v2025.2/shaderc-2025.2.tar.gz
Nedlasting MD5 sum: b83214e9f8f9c908fdd52cf233ea3332
Nedlastningsstørrelse: 224 KB
Estimert diskplass som kreves: 4.0 MB
Estimert byggetid: mindre enn 0.1 SBU
Først, tillat å bygge med systemets Glslang-15.3.0 og SPIRV-Tools-1.4.313.0:
sed '/build-version/d' -i glslc/CMakeLists.txt && sed '/third_party/d' -i CMakeLists.txt && sed 's|SPIRV|glslang/&|' -i libshaderc_util/src/compiler.cc && echo '"2025.2"' > glslc/src/build-version.inc
Nå installer glslc ved å kjøre følgende kommandoer:
mkdir build && cd build && cmake -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr \ -D CMAKE_BUILD_TYPE=Release \ -D SHADERC_SKIP_TESTS=ON \ -G Ninja .. ninja
For å teste resultatene, utsted: ninja test.
Nå, som root
bruker:
install -vm755 glslc/glslc /usr/bin