glslc fra shaderc-2024.3

Introduksjon til glslc

glslc programmet er Googles kommandolinje kompilator for OpenGL Shading Language/High Level Shading Language (GLSL/HLSL) til Standard Portable Intermediate Representation (SPIR-V).

[Notat]

Notat

Utviklingsversjoner av BLFS kan ikke bygge eller kjøre noen pakker riktig hvis LFS eller avhengigheter har blitt oppdatert siden den siste stabile versjonene av bøkene.

Pakkeinformasjon

Glslc Avhengigheter

Påkrevd

CMake-3.31.0, Glslang-15.0.0, og SPIRV-Tools-1.3.296.0

Installasjon av glslc

Først, tillat å bygge med systemets Glslang-15.0.0 og SPIRV-Tools-1.3.296.0:

sed '/build-version/d'   -i glslc/CMakeLists.txt            &&
sed '/third_party/d'     -i CMakeLists.txt                  &&
sed 's|SPIRV|glslang/&|' -i libshaderc_util/src/compiler.cc &&

echo '"2024.3"' > glslc/src/build-version.inc

Nå installer glslc ved å kjøre følgende kommandoer:

mkdir build &&
cd    build &&

cmake -D CMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr \
      -D CMAKE_BUILD_TYPE=Release  \
      -D SHADERC_SKIP_TESTS=ON     \
      -G Ninja ..
ninja

Nå, som root bruker:

install -vm755 glslc/glslc /usr/bin

Innhold

Installerte Programmer: glslc
Installerte Biblioteker: Ingen
Installerte Mapper: Ingen

Korte Beskrivelser

glslc

kompilerer OpenGL Shading Language/High Level Shading Language (GLSL/HLSL) shaders til SPIR-V